tirsdag den 25. september 2012

Teknologi med omtanke

Mette Juul er folkeskolelærer og billedkunstner. I dette skoleår er Mette huskunstner på Vejle Midtbyskole (uge 45-47), Vinding Skole (49-51) og Ødsted Skole (2-4). De tre skoler og Mette har fået støtte til projektet gennem Kunstrådet. I foråret 2012 lavede Mette og skolerne et kursus og pilotprojekt i Learning Lab, som havde fokus på, hvordan mindfullness, den mundtlige fortælling og mobilen kunne spille sammen.

Mette Juel, folkeskolelærer og billedkunstner
Vejle Digitale Skoler (VDS) har interviewet Mette om projektet "Teknologi med omtanke".

VDS: Hvad er Mindfulness?

Mette: Mindfulness er  at være opmærksom på det, man gør, mens man gør det. Mindfulness er også opmærksomhedsøvelser, som skaber rum og ro til at modtage undervisning.

VDS: Hvorfor tænker I mindfulness og den mundtlige fortælling sammen?

Mette: Når man laver en mundtlig fortælling, så er man faktisk "mindfull". Mindfulness kræver af børn, at de er modige og tør slippe sig selv fri, når de fortæller. Man skal overgive sig til fantasien. Når man sidder i klassen er der altid en vis form for konkurrence mellem børnene. De vil gerne præstere noget bestemt. Mindfulness og øvelser giver mulighed for, at børnene får bedre adgang til deres fantasi. Fantasien mestrer de  jo  i virkeligheden rigtig godt,  men nogle gange bliver de begrænset i at udfolde den, bl.a. til gavn for deres læring.

VDS: Hvilken rolle spiller mobiltelefonen i projektet?

Mette: Mobilen er en hverdagsteknologi, som børnene hele tiden har på sig og har helt styr på. De er vant til at blive "underholdt" på den, og de er delvis også vant til at være kreative med den. Børnene skal optage improviserede fortællinger i lyd og/eller billeder og film. Børnene skal bruge mobilens lyd, billeder og film til  at skabe fortællinger. Man kan sige, at mobilen giver børnene mulighed for at se verden omkring sig på nye måder.

VDS: Tak skal du have, Mette. Og held lykke med det spændende projekt.

Du kan få kontakt til Mette via hendes Facebookside.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar