onsdag den 9. oktober 2013

Lego Mindstorm og eTwinning på Bredsten-Gadbjerg Skolen

Fjernstyret Mindstorm-bil med Skype via Bluetooth
Bredsten-Gadbjerg Skole og Hældager Skolen bruger Lego Mindstorm som en del af et eTwinning projekt.

Hvad er eTwinning?
eTwinning er en tværkulturel satsning fra EU, hvor skoler på tværs af landegrænser skal arbejde sammen om et projekt. På Bredsten-Gadbjerg Skolen er Lego omdrejningspunktet og overskriften for projektet er
"Copy me".

Pædagogisk leder fra Bredsten-Gadbjerg Skole -  Thomas Toudal Jørgensen om:

Forudsætningerne
"Som udgangspunkt bruger vi et materiale alle elever har et kendskab til, nemlig Lego. Alle er med på, hvordan det virker og har mulighed for, at sætte den nye læring ind i en kendt sammenhæng. Rent pædagogisk er det super, det er almen kendt fra alle de fleste fag, at det at eleverne har en ramme de kan sætte ny læring ind i, giver det bedste udbytte."

"Vi arbejder meget frit og opdagelsesorienteret. Eleverne har fået Lego Mindstorm byggesæt med beskeden 'værs'go at bygge!'. Grundet kendskabet til Lego var det bare at gå i gang. I den proces som eleverne er gået på opdagelse i, har de selv været styrende, de har kopieret hinanden og delt de erfaringer de har gjort sig. De har koblet ny teknologi sammen med Lego f.eks. Skype, og brugt Mindstorm som fjernstyret bil via Bluetooth."

Hvordan det virker
"Jeg oplever at eleverne tager meget godt imod det, at 'lege' med legoklodser som nævnt tidligere er det noget de kender til. Det at eleverne står for meget af fremdriften i undervisningen, kan godt, for nogen, være svært. Vi skal finde ud af hvordan robotten virker, hvordan afkoder vi en byggeseddel, hvordan connecter vi via Bluetooth. Alle disse spørgsmål finder eleverne selv svaret på, de går selv på opdagelse. Vi skal som undervisere bare være vejledere, med den viden, at vi ikke altid har svaret - det kan godt være svært for nogle elever."

Hvad det betyder for undervisningen
"Undervisningen har et andet drive. Til tider er der stor fart på med at bygge og programmere, og til andre tider virker det til, at processen er gået i stå. Eleverne tager et stor ansvar, og alene det at få udleveret en æske klodser der har en så stor værdi, er for mange sejt. Umiddelbart skulle man tro, at det kun er drengene der er fanget af robotter og det at bygge med Lego, men alle har udvist stor interesse og lyst til at lære. Det er undervisning med innovation som en af ingredienserne. Det bliver først stort når eleverne selv begynder at skrive programmerne, og ikke låner et program fra en byggeseddel. Undervisningen har således perspektiv, min umiddelbare tanke er velfærdsteknologi.

Du kan læse mere om eTwinning her

Interview med Pædagogisk Leder Thomas Toudal Jørgensen:

Ingen kommentarer:

Send en kommentar