fredag den 28. februar 2014

Mobisticks i undervisningen

Hældagerskolen har 125 elever haft glæde af at skolen har kunne låne 30 smartphones af VIFIN i Vejle. Lotte Overgaard, lærer på skolen fortæller om, hvordan hun har brugt disse smartphones og mobisticks i matematikundervisningen. Emnet i matematik var tabellerne.

Rundt på hele skolen blev der mandag morgen i uge 3 hængt 14 mobisticks - de såkaldte QR koder- op. De mange koder var fremstillet på siden www.mobisticks.dk En nem hjemmeside hvor, der både kan knyttes tekst, billeder, videoer og links til selve opgaven.


Mange elever var bekendt med funktionerne, som de skulle bruge for at løse opgaverne, som jo lå gemt bag de mange mobisticks. I løbet af de tre uger var der ingen som havde brug for hjælp til at finde rundt i telefonen. Det havde de bare styr på eller så fik de det ved fælles hjælp.

De mange sticks indeholdte mange forskellige opgaver. De skulle f.eks. benytte et link til en musikvideo på youtube, og lade sig inspirere til at producere deres egen dans/sang til en tabel. Denne skulle optages på video og det kom der mange flotte videoer ud af. Stolte kom de og ville vise deres optagelser til lærerne.

Øger elevernes motivation

At kunne låne disse telefoner og bruge mobisticks i undervisningen kom der meget motiveret elever ud af. Det skabte et meget positivt og lærerigt miljø. Flere udtalte at det havde været sjovt at lære på denne måde. Flere brugte også tid på at scanne koderne i frikvartererne så de vidste hvad koderne gemte på. En pige fortalte at det bare havde været det bedste, det havde både været sjovt og så havde hun lært nogle af tabellerne samtidig.

Undervisning på denne måde giver også mulighed for at sætte mange forskellige aktiviteter i gang på samme tid. Og opgaveformuleringen kunne læses eller ses igen og igen, hvis det var det gruppen havde brug for. Vi havde opgaver der omhandlede: tage billeder af gangenavne lavet med naturens ting, spille tabelfodbold, høre gange med sange, lave videoer af egne producerede sange/danse, tage tid på hvor hurtigt en tabel kunne siges i kor, mm.

Alt i alt et forløb vi håber vi kan gentage en anden god gang.

Læs hele artiklen her og få svar på, hvordan Lotte Overgaard klædte eleverne på til arbejde med mobisticks i undervisningen samt hvilke udfordringer der har været. 

Se også kurset om 2D koder d. 25. marts, hvor du får viden om den gode brug af koderne og får eksempler på, hvordan disse kan anvendes i forskellige sammenhænge.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar