mandag den 3. marts 2014

90 % BYOD fra 4.-9. klasse på Søndermarksskolen

90 % af eleverne i 4.-9. klasse på Søndermarksskolen tager egne pc'ere eller tablets med i skole. Her fortæller viceskoleleder Jesper Bruselius om skolens it strategi. Læs tidligere indlæg fra Søndermarsskolen her. Vil du vide mere om BYOD (Bring Your Own Device), kan du hente en læse-let-manual for skoler her.

August 2013 satte vi for alvor skub i vores IT strategi på Søndermarksskolen. Et af vores store initiativer - det største - var BYOD. Vi havde drøftet det grundigt og sat forskellige scenarier op. Det værst tænkelige scenarie var, hvis et stort flertal ikke havde mulighed for at medbringe egen device. Allerede i september var vi oppe på, at 84 % af eleverne fra 4.- 9. klassetrin medbragte egen device. Fire måneder efter, er vi oppe på 90%. På trods af elevnedgang i perioden, som naturligvis "kunstigt" sætter % i vejret, har flere forældre valgt, at deres børn kan medbringe egen device. Forældre og elever vil - uanset etnisk herkomst - gerne bakke op omkring skolens IT strategi.

90 % af eleverne i 4.-9. kl. tager egne devices med
·         Vores trådløse net, som er blevet stærkt opgraderet (det var voldsomt ustabilt før august 2013) fungerer, hvilket er en af de primære forudsætninger for overhovedet at kunne initiere BYOD
·         Der er intet hærværk på elevernes skabe og intet indbrud i dem. Den anden "opbevarings forudsætning" fungerer altså også 100 %.
·         Vores lærere og pædagoger er med på at afprøve og bruge IT i skoledagen, og vores elever har lysten og kan se formålet med at lære vha IT. Den tredje forudsætning er altså også en succes.

Når det går så hurtigt skal der være plads til at udviklingen sker i forskellige hastigheder. Der skal være plads og rum til de elever og medarbejdere, der er nysgerrige og gerne vil derudaf i høj hast og der skal være plads til de medarbejdere der er usikre og skal have hjælp og vejledning - og ikke mindst skal der være tid og fokus på WEB 2 baserede læringsportaler og tid til at afprøve om det nu også virker med de pædagogiske udgangspunkter medarbejderne har - samt naturligvis hvad effekten på læringen er og hvordan den kan måles. Her er vi slet ikke i mål endnu og det forventes ikke. Ting tager tid. Med en reform om hjørnet, skal vi huske at vælge fokus og være langmodige.

Nedenstående oversigt skal også tages med dét forbehold, at eleverne nogle gange glemmer egen device eller deres device er gået i stykker eller lign. Det er børn og ikke maskiner vi har på skolen. Men så kan de heldigvis booke en af skolens laptops - dem har vi lige pludselig "flere af" :-)

Det virker som om BYOD er kommet for at blive og at BYOD giver mening. Vi har lige købt skabe til 3.klasserne, så de også kan medbringe egen device, hvis deres forældre vil det - medarbejderne er klar. Vi er spændte på, fortsat at følge udviklingen på Søndermarksskolen i Vejle.

Her kan man se, hvor mange elever, der selv har udstyr med i skolen på Søndermarksskolen - fordelt på klassetrin. Den øverste tabel er tal fra september 2013 og den nederste er fra januar i år. 

Elever med og uden egne pc'ere og tablets september 2013 og januar 2014

Hent en læse-let-manual om, hvordan din skole kan komme videre med BYOD. 

1 kommentar:

  1. Hvor er det dog "fantastisk", at folkeskolen "INVITERER" deres elever til at deltage i "strategien" BYOD!!! Jeg forstår simpelthen IKKE, at forældrene ikke råber vagt i gevær og får tegnet en streg i sandet, overfor Vejle kommunes helt urimelige indførelse af brugerbetaling i det der engang var en FOLKESKOLE for ALLE. PINLIGT at være borger i denne kommune.

    SvarSlet